Direct naar content

Dertig boetes retour

Dertig foutparkeerders hebben ten onrechte een boete gekregen. Niet zij, maar de gemeente zat fout. De boetes zijn inmiddels terugbetaald en dat is te danken aan de klacht van meneer Z. Als bewoner van een wijk waar betaald parkeren geldt, heeft hij een parkeervergunning. Op een dag laat hij zijn auto achter op een plek net binnen het gebied waar de vergunning geldt. Althans, dat is zijn vaste overtuiging. De gemeente denkt daar anders over en legt een ‘naheffing parkeerbelastingen’ op.

Meneer laat het er niet bij zitten en vraagt de ombudsman naar de zaak te kijken. Hij vertelt pas nog op de website van de gemeente uitgezocht te hebben waar de vergunning precies geldt. De ombudsman gaat zelf op zoek naar informatie en ontdekt dat er op de website twee plattegronden van het bewuste parkeergebied staan met verschillende grenzen. In het ene geval is meneer een foutparkeerder en in het andere geval geldt zijn vergunning.

De gemeente erkent dat er iets verkeerd is gegaan. Meneer heeft gelijk. Een recente wijziging in de begrenzing van het betrokken parkeergebied is slecht gecommuniceerd, zowel binnen de gemeente als naar burgers. De scanauto’s die fout parkeren signaleren, werken nog met verouderde informatie. Meneer krijgt de boete terug en de website wordt aangepast.

Dan vraagt de ombudsman de gemeente na te gaan of op de bewuste plek meer onterechte boetes zijn opgelegd. Dat blijkt zo te zijn. Dertig parkeerders hebben er een naheffing gekregen. Zij ontvangen hun geld terug (ruim 60 euro per ‘overtreding’). De zaak wordt netjes afgewikkeld. Waarom de communicatie zo haperde, valt niet meer te achterhalen. Het laat weer eens zien hoe belangrijk uiterste zorgvuldigheid is. Ook hier geldt ‘check, check en dubbelcheck’ om repareren achteraf te voorkomen.

Stadskrant nr. 11 / 25-11-2020

Overbodige keuring

Mevrouw Z gaat naar het stadhuis om haar scooterrijbewijs te verlengen. Ze is inmiddels 75-plus en volgens de medewerker aan de balie is dan een…

Lees verder: Overbodige keuring

En weer een factuur

Als 90-plusser lukt het meneer Z niet meer zelfstandig te reizen. Hij maakt al jaren gebruik van de taxibus van AV 070 (Aanvullend Vervoer) zonder…

Lees verder: En weer een factuur

Boetes na storing

Boete na een storing bij gemeente Den Haag? Met DigiD kun je snel iets regelen bij de gemeente, maar bij een storing kan het ineens…

Lees verder: Boetes na storing
Boete na een storing bij gemeente Den Haag