Direct naar content

Zo heet ik niet

Column

Een administratieve fout met vervelende gevolgen

Deze column werd eerder gepubliceerd in de Stadskrant van Den Haag van 2 juli 2024.

Zo heet ik niet

Het had een feest moeten worden. Samen met andere nieuwe Nederlanders is meneer X uitgenodigd voor een naturalisatieceremonie op het stadhuis. Hij legt de ‘belofte van verbondenheid’ af en tekent het bijbehorende Koninklijk Besluit. Een mooie bekroning van een succesvolle inburgering. Hij heeft inmiddels ook al een baan gevonden. Na afloop zijn er felicitaties en bloemen.

Later kijkt meneer nog eens goed naar het document en ziet tot zijn schrik een grote fout. De voor- en achternaam werden omgewisseld. Door de zenuwen was hem dat bij het handtekening zetten niet opgevallen. Nu is hij officieel Nederlander, maar met een verkeerde naam. Alle systemen van de overheid nemen die fout straks over.

Gevolg is dat documenten van voor de naturalisatie en papieren uit het land van herkomst afwijken van de gegevens op Nederlandse documenten. Meneer vreest voor problemen met de douane en andere instanties bij een bezoek aan zijn familie. Tegelijkertijd vindt hij het lastig om bij de gemeente aan te kloppen met dit probleem. Hij had zelf beter moeten opletten.

Gelukkig springt zijn chef voor hem in de bres en legt de zaak voor aan de ombudsman.

‘Mijn collega had de fout eerder moeten opmerken, dat klopt. Maar het begint ermee dat de gemeente gegevens verkeerd invult. Je mag toch hopen dat namen op zo’n belangrijk document vooraf grondig worden gecheckt.’

De ombudsman vraagt de gemeente om te kijken hoe dit hersteld kan worden. Hier is sprake geweest van een administratieve misser, erkent de gemeente. Het kost wel tijd om het te corrigeren en uit te zoeken bij welke instanties de verkeerde naam al in de systemen staat. De gemeente laat de ombudsman weten de nodige stappen te zetten om voor- en achternaam op de goede plek te krijgen.

Ook problemen met de gemeente, jeugdzorg, of met discriminatie?

Heb je klachten over de gemeente of jeugdzorg en kom je er niet uit? Neem contact op met de Gemeentelijke ombudsman, Carina van Eck of de Jeugdombudsman, Yvette Nass. Heb je te maken met discriminatie of ben je er getuige van? Meld het wél, bij discriminatie.nl/DenHaag.

Neem contact op met de Ombudsman

  • Loopt je vast in je contact met of klacht bij de gemeente? Meld dit dan bij de gemeentelijke ombudsman. Ga naar ombudsman.denhaag.nl.
  • Loop je als jongere of als ouder/verzorger vast bij de gemeente? Heb je problemen in de jeugdhulp of kun je niet naar school? Dan kan je bij de Jeugdombudsman terecht. Ga naar jeugdombudsman.denhaag.nl.
  • Mailen met de (jeugd)ombudsman of voor een melding van discriminatie kan ook, via:
    ombudsman@denhaag.nl,
    jeugdombudsman@denhaag.nl, of
    denhaag@discriminatie.nl.
  • Je kunt ons ook telefonisch bereiken, via 070 – 752 8200 (iedere werkdag tussen 09.00 en 12.00 uur).
  • Liever langskomen? Er is iedere dinsdag een inloopspreekuur in een bibliotheek in Den Haag. Kijk op onze website voor de actuele tijden en locaties.

Meer informatie?

www.ombudsman.denhaag.nl

www.jeugdombudsman.denhaag.nl

www.discriminatie.nl/denhaag

Verlaat postadres

Deze column werd eerder gepubliceerd in de Stadskrant van Den Haag van 24 september 2024. Meneer Z verruilt Nederland voor een zonniger buitenland. Hij is druk…

Lees de column: Verlaat postadres
Man verhuist naar ander land, loopt vast met administratie bij gemeente, ombudsman den haag helptColumn