Direct naar content

Verlaat postadres

Column

Man verhuist naar ander land, loopt vast met administratie bij gemeente, ombudsman den haag helpt

Duidelijkheid vooraf scheelt vaak veel tijd

Deze column werd eerder gepubliceerd in de Stadskrant van Den Haag van 24 september 2024.

Meneer Z verruilt Nederland voor een zonniger buitenland. Hij is druk bezig daar een huis te zoeken, terwijl zijn woning hier al verkocht is. In de tussentijd zal hij geen vast woonadres meer hebben. Dat kan zijn zorgverzekering in gevaar brengen, omdat je daarvoor ingeschreven moet staan op een woon- of briefadres.

Van een vriendin in Den Haag mag hij zich tijdelijk inschrijven op haar adres. Meneer maakt een afspraak op het stadhuis om dit te regelen en levert de benodigde documenten en het aanvraagformulier in. De gemeente behoort binnen vier weken een besluit te nemen. Het duurt tien weken en zijn verzoek wordt afgewezen.

Wat is het probleem? Bij de vraag hoe lang het briefadres nodig zal zijn, heeft meneer een ruime marge genomen en één jaar ingevuld. De maximaal toegestane termijn blijkt echter acht maanden. Op de website van de gemeente is deze voorwaarde nergens terug te vinden. Wel via een link naar de complete tekst van de regeling (zeven pagina’s). Je mag ervan uitgaan dat alle essentiële informatie op de webpagina staat met uitleg over de procedure. Dat is hier niet het geval.

Was de maximale termijn bekend geweest, dan had meneer uiteraard acht maanden ingevuld. De verhuizing zal waarschijnlijk veel eerder rond zijn. Nu dreigt hij zonder briefadres te komen zitten. De ombudsman vraagt een passende oplossing te zoeken, maar de gemeente blijft bij de weigering. Pas als de ombudsman met de gemeente belt, komt daar verandering in. Een medewerker belooft met de zaak aan het werk te gaan en contact op te nemen met de aanvrager.

Uiteindelijk krijgt meneer alsnog het briefadres toegewezen en met terugwerkende kracht. Was de gemeente meteen helder en volledig geweest over de voorwaarden (aan de balie en via de website), dan had dit maanden eerder geregeld kunnen zijn.

Ook problemen met de gemeente, jeugdzorg, of met discriminatie?

Heb je klachten over de gemeente of jeugdzorg en kom je er niet uit? Neem contact op met de Gemeentelijke ombudsman, Carina van Eck of de Jeugdombudsman, Yvette Nass. Heb je te maken met discriminatie of ben je er getuige van? Meld het wél, bij discriminatie.nl/DenHaag.

Neem contact op met de Ombudsman

  • Loopt je vast in je contact met of klacht bij de gemeente? Meld dit dan bij de gemeentelijke ombudsman. Ga naar ombudsman.denhaag.nl.
  • Loop je als jongere of als ouder/verzorger vast bij de gemeente? Heb je problemen in de jeugdhulp of kun je niet naar school? Dan kan je bij de Jeugdombudsman terecht. Ga naar jeugdombudsman.denhaag.nl.
  • Mailen met de (jeugd)ombudsman of voor een melding van discriminatie kan ook, via:
    ombudsman@denhaag.nl,
    jeugdombudsman@denhaag.nl, of
    denhaag@discriminatie.nl.
  • Je kunt ons ook telefonisch bereiken, via 070 – 752 8200 (iedere werkdag tussen 09.00 en 12.00 uur).
  • Liever langskomen? Er is iedere dinsdag een inloopspreekuur in een bibliotheek in Den Haag. Kijk op onze website voor de actuele tijden en locaties.

Meer informatie?

www.ombudsman.denhaag.nl

www.jeugdombudsman.denhaag.nl

www.discriminatie.nl/denhaag

Zo heet ik niet

Column Gemeentelijke Ombudsman Den Haag. Een administratieve fout met vervelende gevolgen: deze column werd eerder gepubliceerd in de Stadskrant van Den Haag.

Lees de column: Zo heet ik niet
Column