In het maandelijkse radioprogramma Ombudsalarm op Den Haag FM blikte Carina van Eck, Ombudsman van Den Haag en Leidschendam Voorburg, terug op het jaar 2024. Aanleiding was het recent gepubliceerde jaarverslag: ‘Er is maar één gemeente, toch?’.
Sinds haar aantreden in 2024 ziet Van Eck een duidelijke rode draad: Inwoners raken te vaak verstrikt in gemeentelijke processen. “Mensen geven aan dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. De afstemming tussen diensten ontbreekt soms, terwijl inwoners vooral willen dat hun probleem wordt opgelost. Voor hen is er maar één gemeente.”
De Ombudsman roept op tot betere samenwerking tussen gemeentelijke diensten, persoonlijk contact en duidelijkere communicatie. “Door eerder in gesprek te gaan, kunnen veel klachten worden voorkomen of opgelost.”
Ook in haar rol als waarnemend Jeugdombudsman zag Van Eck knelpunten in de jeugdzorg, vooral sinds de stelselwijziging van januari 2024. “Er is sprake van onzekerheid en verwarring bij ouders en jongeren, zeker als zij hun vaste zorgverlener kwijtraken of niet weten waar ze met een klacht terecht kunnen. Juist bij uitbestede zorg moet de gemeente aanspreekbaar blijven”
De aanbevelingen uit het Jaarverslag 2024 worden besproken in de gemeenteraad van Den Haag en de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg.