Direct naar content

Ombudsman Carina van Eck bij Den Haag FM: Parkeerproblemen in Den Haag

In de media

Carina van Eck bij Den Haag FM - 26 mei 2026

Gemeentelijke Ombudsman Carina van Eck was op 27 mei te gast in het radioprogramma Haags Bakkie op Den Haag FM. In de uitzending vertelde zij onder andere over de vele signalen die de Ombudsman ontvangt over parkeren in Den Haag.

De klachten verschillen van elkaar, maar hebben volgens de Ombudsman een duidelijke gemene deler: inwoners weten vaak niet waar zij aan toe zijn, kunnen moeilijk antwoorden krijgen op hun vragen en maken zich zorgen over de gevolgen.

Veranderingen vragen om goede informatie en bereikbaarheid

De gemeente heeft de afgelopen periode een nieuw parkeersysteem ingevoerd. Dat kan volgens de Ombudsman een begrijpelijke stap zijn. Wel moet de gemeente ervoor zorgen dat inwoners tijdig en duidelijk worden geïnformeerd over wat er verandert en wat dat voor hen betekent.

Juist daar ging het volgens veel inwoners mis. Zij kregen berichten over het aflopen of opnieuw aanvragen van een parkeervergunning, maar konden met hun vragen niet altijd terecht bij de gemeente. Daardoor ontstond onduidelijkheid en onzekerheid.

De Ombudsman benadrukt dat zij niet gaat over het parkeerbeleid zelf, maar wel kijkt of de gemeente inwoners zorgvuldig behandelt, bereikbaar is en voldoende informatie geeft.

Angst voor boetes door langdurige onzekerheid

Veel inwoners die contact opnamen met de Ombudsman maakten zich zorgen over de gevolgen van de ontstane onduidelijkheid.

Zij wisten niet of hun vergunning nog geldig was, of een nieuwe aanvraag was goedgekeurd en waar zij hun auto mochten parkeren. Tegelijkertijd waren zij bang om boetes te krijgen als zij hun auto toch op straat zouden laten staan.

Volgens de Ombudsman is het belangrijk dat inwoners niet langdurig in onzekerheid blijven wanneer systemen veranderen of aanvragen vertraging oplopen. Als er problemen zijn, moet de gemeente inwoners daarover informeren en waar nodig tijdelijke oplossingen bieden.

Geen vergunning meer vanwege ‘parkeren op eigen terrein’

Een derde terugkerend signaal gaat over inwoners die jarenlang een parkeervergunning hadden, maar bij een verlenging ineens te horen kregen dat zij moesten parkeren op eigen terrein (POET).

Veel inwoners die hierover contact opnamen met de Ombudsman begrijpen niet hoe de gemeente tot die conclusie komt. Zij geven aan helemaal geen eigen parkeerplaats, garage of oprit te hebben.

Daarnaast ontvangt de Ombudsman signalen van bewoners van nieuwbouwprojecten die geen vergunning voor parkeren op straat krijgen en zijn aangewezen op een parkeergarage. Daarbij lopen de kosten volgens inwoners soms op tot honderden euro’s per maand. Voor sommige bewoners zijn die kosten moeilijk of niet op te brengen.

Signalen gebundeld voor gemeenteraad

Omdat het aantal vergelijkbare klachten sterk toenam, heeft de Ombudsman de signalen gebundeld in een brief aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Naast de signalen over vergunningen bevat de brief ook aandachtspunten over storingen bij parkeerapps en de parkeerregeling voor mantelzorgers. De Ombudsman ontving hierover eveneens meerdere klachten van inwoners.

De brief van de Ombudsman staat geagendeerd voor het parkeerdebat van de gemeenteraad op 11 juni. Met de signalen wil de Ombudsman aandacht vragen voor de ervaringen van inwoners en het belang van duidelijke communicatie, bereikbaarheid en maatwerk wanneer mensen in de knel komen.

Bekijk hier de volledige uitzending:

Video thumbnail