Direct naar content

Boetes na Storing

Column

Boete na storing gemeente den haag systeem ombudsman

Nalatigheid of overmacht?

Deze column over een boete na een storing bij gemeente Den Haag, werd eerder gepubliceerd in de Stadskrant van Den Haag van 23 oktober 2024.

Met DigiD kun je snel iets regelen bij de gemeente, maar bij een storing kan het ineens stevig misgaan. Meneer X maakt gebruik van een parkeerkaart voor gehandicapten. Hij heeft een andere auto gekocht en wil nu digitaal het nieuwe kenteken registreren. Normaal zo geregeld, maar nu loopt het systeem telkens vast. Daarom belt hij met de gemeente.

Terugbellen
De problemen blijken bekend. ‘Het is heel druk én we hebben een storing,’ vertelt een medewerker. ‘Het lukt nu even niet uw nieuwe kenteken te verwerken. Hoe kunnen we u bereiken?’ Meneer geeft zijn gegevens door en verwacht teruggebeld te worden, maar hoort niets meer.

Parkeerboetes
Hij gaat ervan uit dat de wijziging is doorgevoerd en dat de medewerker terugbellen niet meer nodig vond. Een week later liggen er drie parkeerboetes op de deurmat. Hoe kan dat? Hij belt weer met de gemeente. Een medewerker vraagt te bewijzen dat het nieuwe kenteken inderdaad op tijd is aangemeld.

Meneer heeft erover gebeld, maar dat staat nergens zwart op wit. Een bezwaarschrift tegen de boetes wordt dan ook afgewezen.

Hij laat het er niet bij zitten en legt de zaak voor aan de ombudsman. ‘Ik wilde precies volgens de regels het nieuwe kenteken op tijd registreren. Toen het systeem blokkeerde, heb ik telefonisch contact gezocht. Daar is het misgegaan. Die storing valt mij toch niet te verwijten?’

Overmacht of nalatigheid?
De ombudsman vraagt de gemeente om nog eens goed naar de zaak te kijken en de digitale problemen mee te wegen. Het was een kwestie van overmacht en niet van nalatigheid of kwade opzet. De afdeling Bezwaar besluit alsnog uit coulance alle boetes kwijt te schelden. Een welwillende beslissing die recht doet aan de intenties van meneer en verdere juridische procedures voorkomt.

Ook problemen met de gemeente, jeugdzorg, of met discriminatie?

Heb je klachten over de gemeente of jeugdzorg en kom je er niet uit? Neem contact op met de Gemeentelijke ombudsman, Carina van Eck of de Jeugdombudsman, Yvette Nass. Heb je te maken met discriminatie of ben je er getuige van? Meld het wél, bij Discriminatie.nl/DenHaag.

Neem contact op met de Ombudsman

  • Loop je vast in je contact met of klacht bij de gemeente? Meld dit dan bij de gemeentelijke ombudsman. Ga naar ombudsman.denhaag.nl.
  • Loop je als jongere of als ouder/verzorger vast bij de gemeente? Heb je problemen in de jeugdhulp of kun je niet naar school? Dan kan je bij de Jeugdombudsman terecht. Ga naar jeugdombudsman.denhaag.nl.
  • Mailen met de (jeugd)ombudsman of voor een melding van discriminatie kan ook, via:
    ombudsman@denhaag.nl,
    jeugdombudsman@denhaag.nl, of
    denhaag@discriminatie.nl.
  • Je kunt ons ook telefonisch bereiken, via 070 – 752 8200 (iedere werkdag tussen 09.00 en 12.00 uur).
  • Liever langskomen? Er is iedere dinsdag een inloopspreekuur in een bibliotheek in Den Haag. Kijk op onze website voor de actuele tijden en locaties.

Meer informatie?

www.ombudsman.denhaag.nl

www.jeugdombudsman.denhaag.nl

www.discriminatie.nl/denhaag