Welke ontwikkelingen ziet de ombudsman?
In haar jaarverslag 2019 ziet de ombudsman drie oproepen van burgers naar de gemeente toe als het gaat om dienstverlening: #InformeerMij, #BetrekMij, #HelpMij.
#InformeerMij
De gemeente kan burgers zo goed mogelijk helpen in haar dienstverlening door over volledige en juiste informatie te beschikken. Dit kan de gemeente doen door te luisteren naar de burger en het volledige vraag achter de aanvraag te leren kennen.
#BetrekMij
Het is belangrijk dat de burger invloed heeft in de dienstverlening van de gemeente. Zorg ervoor dat de burger uit kan spreken waar het hem werkelijk om gaat. Dat de burger merkt dat er echt naar hem geluisterd wordt en weet wat er mee wordt gedaan.
#HelpMij
Veel burgers kunnen uit de voeten met de standaard dienstverlening van de gemeente. Maar als dat niet voldoende is, duurt het vaak erg lang voor wel de juiste oplossing is gevonden. Om te doen wat nodig is, moet je weten wat nodig is.