Direct naar content

Controlerende functie gemeente bij een verhuisaangifte?

Rapport

Eigenaar heeft een woning aangeschaft als beleggingsobject. Ten tijde van de verkoop komt zij erachter dat een onbekende zich op het huisadres heeft ingeschreven. Eigenaar klaagt over de het feit dat de gemeente geen reactie heeft gegeven op haar vraag over het gehanteerde beleid en regelgeving van verhuisaangiften. Daarnaast klaagt de eigenaar over de beoordeling door de gemeente van het bewijs van bewoning. Eigenaar vraagt zich af op welke wijze het ingestelde adresonderzoek toe of afdoet aan de juistheid van de gevolgde procedure van inschrijving.

– De klacht dat de gemeente geen reactie heeft gegeven met informatie over het gehanteerde beleid en regelgeving van verhuisaangiften is gegrond. De gemeente had alle informatie via één afdeling (loket) moeten laten lopen, zodat de gemeente de eigenaar tijdig en duidelijk kan antwoorden. De gemeente heeft gehandeld in strijd met het vereiste van goede samenwerking.

– De klacht over de beoordeling van het bewijs van bewoning is gegrond. De controle van de gemeente op het aangeleverde bewijs van bewoning is onvoldoende geweest. Dat de gemeente nadien op Steijnlaan 136, een adresonderzoek heeft uitgevoerd maakt haar tekortkoming in de controle van het bewijs van bewoning niet anders. De gemeente heeft gehandeld in strijd met het vereiste van goede organisatie.

De ombudsman doet de gemeente in dit rapport één aanbeveling.